Motivatie
Het is niet duidelijk of dat Adil gemotiveerd is.
Adil heeft een ernstige verstandelijke beperking hierdoor vertoont hij moeilijk verstaanbaar gedrag en heeft last van stemmingswisselingen, ook heeft hij een andere belevingswereld.
P= Adil heeft moeilijk verstaanbaar gedrag, hij zit ook in een andere belevingswereld
E= Adil heeft een ernstige verstandelijke beperking
S= Stemmingswisselingen, onverwacht gedrag(agressief)
Doel:
Adil vertoont binnen 2 maanden minder moeilijk verstaanbaar gedrag door dat er meer structuur wordt geboden door zijn begeleiders.
Acties:
-Afspraken met Adil maken
-Afspraak maken met de ouders om in te lichten
Uitvoering:
We gaan het gedrag van Adil observeren en rapporteren.
Evaluatie:
Het gedrag van Adil is afgenomen doordat er goede regels zijn gemaakt met Adil
Activiteit:
Door de begeleiding wordt een dagprogramma gemaakt. Het dagprogramma wordt bij Adil op de kamer gehangen zodat hij weet wat hij gaat doen. Samen met de begeleiding hangt hij elke dag het programma voor de volgende dag op, hierdoor wordt Adil al voorbereid op wat hij de volgende dag doet.
De strategie die we hier toepassen is Emotionele hantering. Waarom we voor deze hantering kiezen is omdat deze hantering de beste begeleidingshouding heeft voor Adil.
Adil is erg op zichzelf, hij heeft hierdoor weinig contact. Hij is bezig met eenvoudige puzzels en bouwwerkjes.
P= Adil heeft weinig contact met anderen.
E= Adil is erg op zichzelf doordat die een verstandelijke beperking heeft
S= Rustig, op zichzelf
Doel:
Adil heeft binnen 1 maand meer sociale contacten doordat de begeleiding Adil stimuleert om met andere kinderen om te gaan.
Acties:
-Adil voorstellen aan de andere kinderen
-Adil op zijn gemak stellen
-Afspraken maken wanneer Adil alleen mag spelen
Uitvoering:
Door de gemaakte acties gaan we dit toepassen en dit observeren en rapporteren
Evaluatie:
Adil heeft meer contact met de andere kinderen, Adil is meer op zijn gemak, de afspraak met Adil over wanneer die alleen mag spelen gaat hartstikke goed.
Activiteit:
Adil één op één laten spelen met andere leeftijd genoten, zodat hij contacten op kan bouwen zonder dat hij teveel prikkels krijgt van alle andere kinderen. De begeleiding begeleidt dit proces zodat het goed verloopt.
Gentle teaching is de begeleidingsstrategie die hier toegepast wordt.
Adil is vaak erg agressief hij gaat dan bijten, sleuren, aan haren trekken,schreeuwen en huilen. Adil krijgt dan teveel prikkels
P= Adil vertoont agressief gedrag
E= Adil krijgt teveel prikkels
S= Bijten, sleuren, aan de haren trekken, huilen en schreeuwen.
Doel:
Adil vertoont binnen 3 maanden minder agressief gedrag doordat Adil niet meer teveel prikkels krijgt, begeleiding zorgt voor minder prikkels.
Acties:
-Adil zo min mogelijk bloot stellen aan te veel prikkels
-Adil erop aan spreken als die agressief gedrag vertoont
Uitvoering:
We gaan het gedrag van Adil observeren en rapporteren zodat Adil weinig agressief gedrag vertoont.
Evaluatie:
Het aanspreken op het agressief van Adil gaat goed, hij houdt er rekening mee, Adil krijgt al veel minder prikkels.
Activiteit:
Adil doet niet mee met grote drukke activiteiten. Adil krijgt dan teveel prikkels en dit willen we voorkomen. De begeleiding zorgt ervoor dat Adil met kleine activiteiten mee kan doen, waar hij beter begeleid kan worden.
De zelfcontrole van Heijkoop is de begeleidingshouding die hier het best kan worden toegepast.
Adil heeft een grote behoefte aan structuur anders valt Adil terug in zijn agressieve buien.
P= Adil valt regelmatig terug in zijn agressieve buien
E= Adil heeft te weinig structuur
S=Bijten, sleuren, aan de haren trekken, huilen en schreeuwen.
Doel:
Adil krijgt binnen 2 weken meer structuur geboden door de begeleiding zodat hij niet terug valt in zijn agressieve buien.
Acties:
-Regels met Adil maken
-Adil aanspreken op zijn gedrag
-Lijst maken met welke dingen er gaan gebeuren en wat hij gaat doen
Uitvoering:
Doordat we een lijst gaan maken voor Adil gaan we het gedrag van observeren en rapporteren.
Evaluatie:
De regels van Adil helpen, Adil wordt niet zoveel meer op zijn gedrag aangesproken, de lijst van activiteiten helpt.
Activiteit:
Begeleiding zorgt voor dagprogramma’s voor structuur en begeleiden hem bij de dagelijkse activiteiten. De begeleiding houdt agressief gedrag in de gaten. Als Adil toch agressief gedrag vertoont neemt begeleiding hem mee naar een rustige ruimte en proberen hem te kalmeren.
De strategie die we hier toepassen is de benadering van Heijkoop. Waarom we voor deze benadering kiezen is omdat deze benadering de beste begeleidingshouding heeft voor Adil.
Adil is overgevoelig voor bepaalde kleurstoffen, conserveringsmiddelen en additieven waardoor hij erg druk wordt en obsessief eetgedrag gaat vertonen.
P= Adil is erg druk en vertoont obsessief eetgedrag
E= Adil is overgevoelig voor bepaalde kleurstoffen, conserveringsmiddelen en additieven
S= Druk, obsessief, overgevoelig.
Doel:
Adil krijgt binnen 2 weken een voedingsassistent om te onderzoeken waar Adil allemaal niet tegen kan.
Acties:
-Diëtiste inschakelen
-Menu samen stellen waarin weinig kleurstoffen, conserveringsmiddelen en additieven inzitten.
Uitvoering:
Doordat er een menu is opgesteld voor Adil gaan we het obsessief eetgedrag observeren en rapporteren of dat dit nog voorkomt.
Evaluatie:
De Diëtiste is ingesteld en Adil heeft aangepast menu, hij vertoont geen obsessief eetgedrag meer.
Activiteit:
De diëtiste kijkt tijdens het eten mee met Adil zodat ze kan observeren voor welke kleurstoffen, conserveringsmiddelen en additieven Adil overgevoelig is.
De benadering van Heijkoop wordt hier gebruikt.
Adil heeft in zijn omgeving veel te maken met medebewoners, de verzorging en een pedagoog hierdoor wordt die soms overprikkeld.
P= Adil wordt overprikkeld
E= Adil heeft veel te maken met medebewoners, verzorging en een pedagoog
S= Agressief
Doel:
Adil krijgt binnen 3 weken één op één gesprekken zodat Adil niet te veel prikkels krijgt, begeleiding verzorgt de gesprekken.
Acties:
-Adil proberen een vaste verzorger te bieden
-Adil goed uitleggen wat er gaat gebeuren en uitleggen waarvoor je komt
-Als je bij Adil bent niet te veel informatie geven
Uitvoering:
Doordat Adil een vaste verzorger krijgt gaat de vaste verzorger dit observeren en rapporteren.
Evaluatie:
Adil heeft een vaste verzorger gekregen, Adil weet precies wat er gaat gebeuren en dit wordt elke dag uitgelegd.
Activiteiten:
Tijdens een één op één gesprek kijkt de begeleiding hoe Adil hier op reageert. Begeleiding maakt hier eventueel een zorgleefplan van.
Gentle teaching is de juiste benaderingswijze.